Het is opmerkelijk dat de meest impactvolle experience in een mensenleven, één waar iedereen mee te maken krijgt, nog steeds niet is ontdekt door A-merken.

Marieke van der Weiden is senior trendonderzoeker en merk- en marketingexpert, verbonden aan een gerenommeerd kenniscentrum in Rotterdam. Ze focust zich op nieuwe businesscases voor bibliotheken, hogescholen en uitvaartorganisaties. Ze werpt met haar werk en onderzoeken nieuw licht op consumentgedrag en nieuwe businesscases in de nieuwe economie. De afgelopen jaren deed ze onderzoek naar de uitvaartbeleving van de toekomst en een nieuwe businesscase voor uitvaart gerelateerde organisaties.

Het onderzoek ‘Uitvaart van de Toekomst’ is haar paradepaardje. “Bringing life into a dead business”, zoals Marieke het zelf verwoordt. Ze gaat in op nieuwe strategische constructies voor uitvaart gerelateerde organisaties en aspiranten. Kern hierin is de creatie van impactvolle uitvaartervaringen voor consumenten. Ze stelt dat uitvaarten relatief platte entertainment-experiences zijn die doorontwikkeld moeten worden tot escapistische totaal-experiences om relevant te zijn voor de nieuwe generatie nabestaanden. Die wil meer dan 45 minuten afscheid in een aula.

Volgens Van der Weiden gaan nabestaanden steeds vaker zelf actief op zoek naar oplossingen in uitvaartprocessen waardoor zij steeds vaker uitkomen bij branchevreemde (A-)merken. Door deze ontwikkeling raakt een branche die al decennia lang op slot zit in een totale vrije val. Iets waar tot voor kort niemand rekening mee hield. De uitvaart van de toekomst gaat volgens Marieke over branded-afterparties, rouw-merchandise, fashion en food, stilteplaatsen en digitale omgevingen waarin mensen afscheid kunnen nemen in het gezelschap van hologrammen en sociale robots van overleden huisdieren en mensen.

Het is voor iedereen die geïnteresseerd is in de onderwerpen dood, toekomst of uitvaarten interessant een lezing van Marieke bij te wonen. Marieke brengt haar publiek op totaal nieuwe ideeën en treedt op als strategisch adviseur voor de uitvaartsector. Van der Weiden schets uitvaartscenario’s die zich niet langer beperken tot rollen en posities voor reeds bestaande uitvaartorganisaties. In haar uitvaartscenario’s worden verbindingen gelegd tussen ‘next economy trends’ en de rol van technologiemerken, lifestylemerken, modemerken, evenementenorganisaties, kunstinstituten, retailers, media en algoritmes in uitvaartprocessen. Marieke stuurt aan op het zien van een totale nieuwe uitvaartdynamiek waar iedereen beter van wordt.

Marieke is een visionair en innovator met tentakels in het hoger onderwijs, de evenementbranche, het kunstcircuit en de creatieve sector. Ze heeft een lange staat van verdiensten als het gaat om het aanjagen van startups en verandering in (relatief traditionele) branches. Zo baarde ze al jong opzien met haar alter ego TRUUS., een guerrillamarketing-agency voor gemeenten, musea en nachtclubs. In het begin van haar carrière was ze berucht als 'doorbitch' en PR-manager van een bekende Rotterdamse nachtclub. Ze werkte in haar acties nauw samen met grootstedelijke galeries en kunstplatformen. Voor haar publieke stunts sleepte ze menig award binnen. 'You name it, we nailed it', vat ze zelf kort samen. TRUUS. is door de Rijksoverheid op de Lijst Cultureel Erfgoed geplaatst omwille van de sociaal-culturele impact van het merk.

BOEKINGEN